Bakgrundscheck

Välkommen till min blogg. Jag har bloggat förr, i andra skepnader och med andra teman. Den här bloggen kommer att handla om min kamp för att hitta tillbaka till ett bättre mående. 
 
Jag heter Helena, är 44 år och har i stort sett hela mitt liv kämpat mot övervikt. Jag föddes tjock, ja faktiskt så tjock att jag inte fick äta på ett par dagar för att läkarna tyckte jag behövde gå ner (hurra för det ljuva 70-talet!). Jag vägde 4,6 kilo och hade skavsår på de valkar jag hade på armar och ben. Spädbarnshullet försvann ganska snabbt och jag blev en trådsmal (underviktig?) liten tjej. Jag hamnade i puberteten tidigt, redan i 10-årsåldern, och blev då lite knubbig. Sen har min vikt pendlat genom hela livet. Jag har varit normalviktig i perioder, men till större delen något mullig. 
 
Hösten 2016 vägde jag som mest - runt 90 kilo till mina 168 cm. Jag mådde inte bra, var trött för jämnan och hade konstant ont i rygg, nacke, skuldror. Jag kände mig ofta nedstämd och liksom seg i både kropp och tanke. I november 2016 bestämde jag mig för att göra något åt mitt mående, på riktigt. Jag gick med i Viktklubb, började mäta, väga och logga allt jag åt. Jag började träna regelbundet och lyckades med en vilja av stål, gå ner drygt 20 kilo på ca ett halvår. 
 
Sommaren 2016 
 
Sommaren 2017 nådde jag mitt mål på 68 kilo och jag mådde verkligen toppen! Både mentalt och kroppsligt. Jag kände mig piggare, hade ingen värk, självförtroendet och självkänslan låg på topp. Jag kunde köpa de kläder jag ville ha, istället för att köpa det som möjligen fanns i min storlek och som dolde så mycket som möjligt av mina valkar, vilket jag tidigare hade gjort. Ja, jag mådde verkligen bra!
Hösten 2017
 
Jag lyckades hålla målvikten fram till årsskiftet 17/18. I januari 2018 började både jag och min man på nya jobb. Det tog mycket energi och jag tappade träningen mer och mer. För lite träning gjorde att jag blev ännu tröttare och orkade träna ännu mindre. Det i sin tur ledde till att jag kompenserade med fel kost (socker) för att bli något lite piggare.... Tja, sen eskalerade det och jag var tillbaka i urdåliga vanor. Idag vet jag inte vad jag väger (vår våg har gått sönder) men jag anar att jag är tillbaka runt 90 kg igen. Men nu räcker det. 
 
Jag är tillbaka från semestern och laddar nu för en ny resa mot ett hälsosammare liv. Jag kommer att blogga om allt från träning, mat, inre hälsa, ytligheter, tips och trix. Jag lovar att bjuda frikostigt på mina knäppa tillkortakommanden och fadäser men även av mina framgångar. Du är varmt välkommen att hänga med! 

Kommentarer:

1 Blogg.se:

Lycka till med din nya blogg!

Kommentera här: