Mina ben....

Något som påverkar mitt mående, framför allt mentalt, är tyvärr något jag har svårt att göra något åt. Något som jag kommer att få leva med i resten av mitt liv.
 
Sedan jag var i 20-årsåldern har jag haft problem med mina ben. De rycker och hoppar och stör, framför allt när jag sitter still längre stunder och när jag är trött. Symptomen har blivit värre med tiden och eskalerade för 13 år sedan när jag var gravid med min andra son. Då både min morfar hade och min mamma har samma problem, visste jag tidigt vad det handlade om. Jag har Restless Legs Syndrome (RLS) eller, som det också kallas, Willis Ekbom Disease (WED).
 
 
 Jag har ätit läkemedel mot RLS de senaste 10-12 åren. Jag provade mig fram med skiftande resultat innan jag hittade Adartrel, som jag numera tar dagligen, precis innan jag går och lägger mig.. Symptomen kan se olika ut för olika personer. För mig handlar det dels om att benen fysiskt rycker till - ett ordentligt ryck som, när det är som värst, kan upprepas var 5-10:e sekund. Mitt andra symptom är en obeskrivlig obehagskänsla i benen som gör att jag måste röra på dem konstant.. Jag kan nästan beskriva det som att jag "får panik i benen".  En tupplur på soffan en söndagseftermiddag är inte att tänka på, längre bilresor är en mardröm och jag vet inte hur många teaterföreställningar, biofilmer, föreläsningar och möten jag har suttit på och samtidigt fått kämpa oavbrutet mot obehaget i benen istället för att kunna njuta av underhållningen eller fokusera på mötet.
 
En tråkig fördom många har kring RLS är att det drabbar lata personer. Såna som bara sitter i soffan hela dagarna och inte rör på sig. Det kan verkligen inte vara mer fel. För min del blir symptomen absolut värre om jag sitter still en längre period. Men, hård fysisk träning har precis samma effekt. När jag tar ut mig fysiskt blir symptomen alltid värre. 
 
Tidigare i veckan var jag hos läkaren och fick höja dosen. Mina symptom har förvärrats kraftigt de senaste månaderna. Trots att jag tar tabletter varje dag upplever jag att min livskvalitet just nu är väldigt försämrad pga mina ben-problem. Så fort jag sitter still mer än 10 minuter börjar benen rycka, det rycker t.o.m. när jag står upp och symptomen börjar allt tidigare på dagen (förut var det mest på kvällen/natten). Tidigare under våren fick jag hoppa av min älskade yogakurs eftersom det var stört omöjligt för mig att ligga still och göra avslappningsövningar på yogamattan. 
 
Jag har nu höjt dosen med 50% och tycker att det verkar hjälpa rätt bra. Dilemmat är att den ökade dosen gör att jag mår illa. Inte bara direkt när jag har tagit dem, utan även dagen efter.... Läkaren sa dock att biverkningar uppkommer framför allt när man börjar ta ett läkemedel eller när man höjer dosen, så hon tror att illamåendet kommer trappas ner för att så småningom försvinna. Jag håller tummarna för det! 
 

Kommentera här: