Det bästa av flera världar

Åh, igår fick jag äntligen möjlighet att ge mig ut på orientering igen. Jag orienterade en kort period som barn men av anledningar jag inte längre minns fortsatte jag inte.
 
För några år sedan upptäckte jag Naturpasset. Naturpasset är ett arrangemang, som svenska orienteringsförbundet står bakom, som finns över hela landet. En större mängd kontroller sätts upp i skogen i maj och hänger sedan ute till i oktober. På varje kontroll är en bokstav skriven som du för in i ditt kontrollkort när du hittar dem. Du köper karta och kontrollkort för 100:-, de säljs bland annat på utvalda Apotek. Sen får du leta kontroller helt i din egen takt, i din egen ordning. Du väljer själv hur många kontroller du vill ta. När du känner dig klar, eller i slutet av oktober när kontrollerna plockas ner, registrerar du dina resultat via en webbsida (eller per post!) och så deltar du i diverse utlottningar. 
 
Fördelen med Naturpasset är att du kan göra det helt utifrån din egen förmåga. Det är ingen tävling, du kan göra det när som helst när du har tid, du kommer ut i naturen på platser du kanske inte har varit tidigare och du får motion på köpet. Har du barn är det också ett riktigt bra sätt att få med dig barnen ut i skogen - de flesta tycker det är spännande att leta kontroller. 
 
Igår hade jag tid för ett längre pass och var ute i skogen i drygt 2 timmar. Jag hittade 7 kontroller och har nu bara 15 kvar för att få full pott (mitt område har i år 50 kontroller uppsatta, men det kan skifta från år till år och mellan olika områden). 2 timmars jagande i kuperad terräng, upp och ner för berg, på smala skogsstigar, klättra över eller ducka under nedfallna träd - ja det blev ett rejält träningspass! 
 
För mig som älskar att vara i skogen är Naturpasset ett fantastiskt sätt att kombinera flera goda ting. Jag kan varmt rekommendera dig att prova! Kolla på Naturpassets hemsida om det finns en runda i närheten av dig. 
 

Kommentera här: