Även själen måste ha sitt

När man hetsar mot ett fysiskt mål, som att nå målvikten eller att orka springa lite snabbare, lite längre eller lyfta lite tyngre vikter på gymmet, är det lätt att man glömmer bort något annat. Något som jag egentligen tror är viktigare. Insidan. Att må bra på insidan och göra saker som själen mår bra av. 
 
Bra, sunda kostvanor och regelbunden träning är ju fantastiskt för kroppen och även för det mentala måendet, men jag menar det där andra - det som inte handlar om någon form av prestation. Utan det där andra man gör för att må bra. 
 
Jag älskar t.ex. att vara i skogen. Så fort jag kommer in i en skog känner jag hur axlarna sjunker, andningen blir lättare och sinnena liksom förstärks. Det är som att jag ser och hör saker mycket tydligare. Jag har också ett stort intresse av svampar och kan gå i timmar i skogen och leta svamp. 
Andra saker som får mig att må gott i själen är såklart att umgås med min familj, att läsa en riktigt bra bok eller se en tänkvärd film, att umgås med vänner, att sitta under altantaket en sen sommarkväll när regnet smattrar ovanför... det finns mycket. Jag tror att det är jätteviktigt att man inte glömmer bort att även dessa bitar måste tas omhand, för annars spelar det ingen roll hur bra kroppen mår om inte själen hänger med.
 
Igår åkte jag över till min mamma, som är änka sedan 4 år tillbaka, med varsin bakelse. Vi fikade och pratade om både nutid och dåtid och det ger verkligen påfyllning av energi (med tanke på hur mycket smörkräm det var i bakelsen var det inte bara själen som fick energi....men det får det vara värt!).
 
 

Kommentarer:

1 Emma Engström:

Åh jag gillar verkligen att vara ute i skogen jag också, man blir så himla lugn av det! KRAM

2 My Nordqvist:

Så himla viktigt!! Jag har stallet som frizon där man inte behöver tänka på något annat :)

Kommentera här: